Even een paar onduidelijkheden de wereld uit helpen.

Uit diverse reacties op mijn post en in pb op Facebook, krijg ik echt de indruk dat sommige mensen denken dat vasten “eng”, “moeilijk”, “gek” of zelfs “ongezond” is… Hier kan ik eigenlijk heel moeilijk bij met mn verstand.
Wil je gezonder worden, gewicht verliezen of gewoon helderder door het leven gaan.. of in extreme gevallen zelfs genezen van een flink aantal ziektes.. dan is het volgen van een Very Low Carb- High Fat eetpatroon (ketogeen dieet) een eerste begin.. en daarna is vasten een absolute WINST.

Even een basis uitleg, hoe werkt het.

Het keto-dieet

Laat ik eerst een piepklein beetje uitleggen over het keto-dieet… hierbij verlaag je de inname van koolhydraten (dat zijn die dingen die zich in je lijf omvormen tot suikers… dus alle granen, alle onder-de-grond-groeiende groenten, brood, pasta’s, rijst, aardappels (is een onderdegrondje he) en alle andere directe of indirecte suikers) tot een minimum.
Hoe hoog de hoeveelheid die je nog mag wordt, hangt af van je gewicht en wat je wil bereiken..
Ik persoonlijk, wil afvallen, gewicht vermeld ik hier niet, maar de uitkomst van mijn rekensommetje was dat ik een absoluut maximum van 20 gram koolhydraten mag. Daarbij dient vermeld te worden dat 1 gram koolhydraten gelijkgesteld kan worden aan 4 Kcal.

Eiwitten

Verder dien je matig te doen met eiwitten… niet al te gek veel, aangezien het lichaam heel slim is en in geval van glucose (suiker) tekort, een teveel aan benodigde eiwitten gaat omvormen tot glucose…
Aanvulling: 1 gram eiwit levert ook 4 Kcal.

Waarom wordt het omgevormd naar glucose? Suikers zijn voor het lichaam het allermakkelijkst te verwerken, hele snelle brandstof en ook snel opgebrand (de welbekende suikerdip of carb-crash), waardoor je suikerspiegel omhoog schiet en naar beneden keldert.
Eet je veel suikers, of suikerachtigen, dan werk je jezelf langzaam richting Diabetes-2 en geloof me.. dat is geen pretje. Volledig omkeerbaar, in tegenstelling tot wat de heren medici je graag doen geloven, maar geen pretje. In mijn specifieke rekensommetje kwam ik uit op maximaal 57 gram eiwitten.

Vetten

En tenslotte dien je je (gezonde) vet-inname te verhogen. En nu hoor ik je denken… halloooooo… vet???? Maar vet is hartstikke slecht voor je.. je krijgt er verhoogd cholesterol van, je hart krijgt ellende, je wordt dik… en als je dat inderdaad denkt, kan ik alleen maar zeggen: “Gefeliciteerd, je bent in het sprookje dat de voedingsindustrie ons de laatste 40 jaar voorhoudt, en de daarop volgende light-manie getrapt.. je bent er met open ogen ingetuind.” sorry.. kan er niks anders van maken.
Zeg eens eerlijk… met de invoering van ons oh zo geweldig gebalanceerde voedingspatroon.. de light producten, geen vet, megaveel koolhydraten.. is de obesitas epidemie tot een halt gekomen? Of is hij juist geëxplodeerd? Volgens mij het laatste.. en ook dat heeft een reden hoor… maar dat is voor een ander verhaal
In onderstaande grafiek kan je heel duidelijk zien wanneer de light- en anti-vet manie begonnen zijn… tussen 1980 en 1988 gingen ze er grof tegenaan…

De grafiek van de USA verschilt met wat tijdsvertraging niet van die van ons hier

Terug naar die verhoogde vet-inname. Allereerst moet je leren welke vetten goed en welke slecht voor je zijn, dat is makkelijk. Kan je zelf uitzoeken, is overal te vinden.. BEHALVE bij het Voedingcentrum.. gebruik die site alsjeblieft NOOIT!!
Vetten zijn de levensbrengers van je lijf, vetten verzadigen, vetten voeden, vetten worden omgevormd op den duur (bij een ketogeen dieet) naar de meest ultieme brandstof voor je lijf en hersenen.. KETONEN.
In mijn eigen situatie moest ik naar 147 gram vetten; 1 gram vet staat gelijk aan 9 Kcal.

Wat gebeurt er in je lichaam?

Op het moment dat je lichaam een poosje van glucose (suikers) onthouden is, dan begint heel langzaam je lichaam aanstalten te maken om van een suikerverbrandingsmachine om te vormen naar een vetverbrandingsmachine. Dit proces wordt echter acuut gestopt als je in de eerste 8 tot 10 weken weer eens lekker uit de band vliegt met een glucose-bom.

Als je lichaam vetten begint te verbranden, kom je in de staat die ketose heet. Vooral niet te verwarren met keto-acidose.. welke zeer slecht is voor je lichaam en hoofdzakelijk voorkomt bij mensen met Diabetes type-1. Voor meer duidelijke uitleg verwijs ik je graag naar deze site
Hier is ook heel veel goede informatie te vinden over het keto-dieet en de achtergronden ervan en een schat aan recepten.

Ketose

Wat is Ketose? Er kan heel veilig gesteld worden dat ketose de natuurlijke staat van je lichaam is zoals het ooit door welke Schepper dan ook ontworpen is. Ons lichaam is niet gebouwd om altijd op suikers te draaien.. in de oudheid hadden we slechts heel beperkt beschikking over zoetigheid, hoofdzakelijk in de late zomer en vroege herfst als alles wat vrucht droeg rijp was.. voor de rest waren we vetverbrandings-machines. En was ons lichaam dus constant in de staat die ketose heet.

Waar komt de term vandaan? Hij is afgeleid van de benaming van de energie moleculen die “ketonen” heten, gemaakt door je lichaam als alternatieve brandstof in het geval dat er een tekort aan suikers is.
Deze ketonen worden geproduceerd als je heel weinig koolhydraten eet en slechts een beperkte hoeveelheid eiwitten.

In deze situatie wordt vet in de lever omgevormd naar ketonen, die dan de bloedsomloop in gaan. Hier worden ze gebruikt als brandstof door alle cellen in je lichaam, net als glucose (suiker). Ze kunnen zelfs door je hersenen gebruikt worden, wat een belangrijk gegeven is aangezien je hersenen niet direct door vetten gevoed kunnen worden.. daar is een omslag naar ketonen voor nodig.

Ketonen en je hersenen

De laatste decennia is ons wijsgemaakt dat onze hersenen koolhydraten nodig hebben (en die mis-informatie beperkt zich niet tot deze ene noodzaak.. ook wil men ons doen geloven dat koolhydraten ab-so-luut noodzakelijk zijn als we lichamelijke arbeid verrichten of sporten).
Ja.. onze hersenen zijn gèk op koolhydraten.. het is een makkelijk aan te spreken brandstof (suiker) en t werkt snel. Echter… ons lichaam kan koolhydraten maximaal een dag of 2 – 3 opslaan en dan hebben we òf een nieuwe dosis nodig of ons lijf moet gaan doen waar het goed in is.. aanpassen. En geloof me.. als ons lichaam dit niet zou kunnen, dan waren we als ras allang uitgestorven.

Nu, maar ook in de oudheid, had ons lichaam altijd wel ergens een bepaalde vet opslag. Dus ons systeem heeft de fenomenale eigenschap om te functioneren op verschillende brandstoffen.. en het moment dat suikers niet meer aangevoerd worden, switcht het net zo gemakkelijk over op het verbranden van vet, dat in de lever weer omgevormd wordt tot ketonen, die op hun beurt weer een fantastische en enorm efficiënte brandstof voor het lichaam en hersenen zijn.

Hoe kom je in ketose?

Er zijn verschillende manieren om in ketose te komen..
Je zou de telefooncel van Doctor Who kunnen gebruiken en een poosje in de oudheid kunnen gaan leven (sorry, dit grapje begrijpen waarschijnlijk alleen 50+ – ers), maar een makkelijkere manier is het op de juiste wijze drastisch gaan verlagen van het hormoon dat verantwoordelijk is voor de vetopslag: Insuline.
Dit kan je doen door het volgen van bovengenoemd ketogeen dieet. Hoe je dat precies moet doen, kan je vinden op de eerder aangehaalde site keto.nl, ben je de Engelse taal machtig en wil je heel diep ingaan op het wat en hoe van deze leefwijze, dan kan ik je ook deze site van harte aanbevelen.

Een andere manier om in ketose te komen, is vasten.

Omdat dit verhaal te lang wordt, ga ik hierover door in de volgende post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.